UNSUR-UNSUR KHURAFAT DALAM FILEM
Khurafat
ialah suatu kepercayaan dan perbuatan karut yang dianggap mempunyai hubungan
dengan agama Islam sedangkan pada hakikatnya ia sebenarnya dilarang oleh agama
Islam kerana bertentangan dengan konsep tauhid dan syariat dalam Islam. Selain
itu, hal ini dapat memesongkan akidah kita sehingga boleh mengakibatkan kita
menyekutukan Allah.
Antara contoh perbuatan khurafat atau karut
yang diamalkan oleh masyarakat kita pada zaman ini ialah mempercayai azimat
yang boleh menahan sesuatu bahaya kepada seseorang, mempercayai binatang
seperti burung boleh membawa tuah atau sial, membuang ancak bagi menghalau
hantu dan mengunjungi kubur yang dianggap keramat. Pada masa kini, kita
dihidangkan dengan pelbagai bentuk hiburan termasuklah perfileman yang
berunsurkan hantu dan seram. Hal ini tidak kira sama ada melalui media cetak
mahupun media elektronik. Pelbagai ciptaan atau rekaan alat-alat komunikasi
yang serba canggih turut menambahkan lagi sumber hiburan yang sedia ada.
Namun,
bentuk-bentuk hiburan sebegini dapat mengundang kealpaan dan memberi kesan negatif
kepada masyarakat. Lambakan drama dan filem yang berunsurkan tahyul, bidaah dan
khurafat kini mula mendapat kritikan daripada masyarakat yang prihatin dengan
perkembangan ini. Ada yang mula merasai keperluan untuk menghadkan pengeluaran
drama dan filem sebegini, kerana dikhuatiri mampu mendatangkan kesan yang
negatif kepada masyarakat terutama golongan muda-mudi.
Sehinggakan mantan
perdana menteri, Tun Dr.Mahathir sendiri memberi pendapat bahawa lambakan filem
dan drama sebegini harus dikaji akan baik buruknya. Antara filem yang
mengandungi unsur-unsur khurafat ialah Munafik, Jangan Pandang Belakang,
Rasukan Ablasa, Histeria, Syaitan, Maut, Akhirat, Zombi Kampung Pisang,
Congkak, Pontianak Harum Sundal Malam, Waris Jari Hantu. Manakala, drama yang
berunsurkan khurafat ialah Puaka Niyang Rapik, Anak Betong, Bilik 13, Seram,
Susuk, Kliwon, Kekasihku Seru dan banyak lagi.
Ciri-Ciri Khurafat dan Tahayul:
1.Cerita
yang berunsur mitos dan lagenda, rekaan, dongeng, khayalan atau kepercayaan
karut.
2.Cerita
yang tidak didasarkan pada nas-nas syarak sama ada al-Quran atau hadis
3.Cerita
berbentuk pemujaan dan permohonan kepada ‘makhluk halus’ bagi tujuan
memudaratkan orang lain dan menyeleweng daripada akidah Islam
4.Penggunaan
objek-objek tertentu seperti kubur, pokok dan sebagainya bagi tujuan tertentu
5.Cerita
yang berunsur negatif dari segi akidah dan syariat Islam
Bentuk-Bentuk Khurafat dan Tahayul
-Kepercayaan
kepada keramat seperti kubur, pokok kayu dan seumpamanya
-Percaya
kepada nasib sial, seperti adat membuang sial
-Percaya
kepada jin dan memohon pertolongan daripadanya, umpamanya adat memuja kampung
-Percaya
pada ramalan-ramalan bintang, angka-angka atau rajah-rajah tertentu
-Pemujaan
objek-objek tertentu, roh nenek moyang dan kubur.
Hukum Beramal dengan Perkara Khurafat dan Tahayul
-Hukuman
yang ditetapkan ke atas pelaku yang percaya kepada amalan khurafat dan tahayul
ialah syirik dan bertentangan dengan kepercayaan tauhid.
-Sabda
Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh al-Bukhari yang bermaksud:
“Jauhilah
tujuh perkara yang merosakkan,” “Apakah tujuh perkara itu?” Baginda menjawab:
“Menyekutukan Allah, sihir, membunuh orang tanpa hak, makan riba, makan harta
anak yatim, lari dari medan perang dan menuduh perempuan baik melaklukan
maksiat terkutuk.” (al-Bukhari)
PUNCA
TERJADINYA AMALAN KHURAFAT
1.Kejahilan
-Ini
adalah faktor utama yang mendorong manusia sanggup melakukan amalan-amalan
khurafat dan syirik. Sebab itulah Islam amat menitik beratkan agar umatnya
sentiasa meningkatkan keupayaan diri dengan menuntut ilmu. Menuntut ilmu adalah
suatu kewajipan atas setiap individu muslim.
2.Kepentingan
peribadi
-Bagi
mendapatkan sesuatu kepentingan duniawi, manusia sanggup melakukan apa saja
walaupun terpaksa menggadaikan aqidah dan agamanya dan terlibat dengan gejala
mungkar.
3.Niat
yang jahat
-Sesungguhnya
di antara hikmah syurga dan neraka ialah adanya manusia yang baik dan jahat
yang setiap hari sentiasa memikirkan bagaimana dia ingin merealisasikan niat
dan amalannya.
4.Pergaulan
-Faktor
ini juga sering menjadi sumbangan penting ke arah terjebaknya seseorang dengan
amalan khurafat, seperti ikut kawan meneka nombor ekor dan mengamalkan ajaran
"Black Metal".
5.Keadaan
sekeliling
-Suasana
masyarakat yang tidak mematuhi undang-undang agama juga menjadi factor
berleluasanya ajaran Khurafat. Oleh itu faktor ini penting untuk diberikan
perhatian serius oleh masyarakat Muslim atau mana-mana organisasi agama agar
tidak wujud keadaan sekeliling masyarakat yang mendorong ke arah berlakunya
ajaran khurafat seperti di zaman jahiliyyah.
6.Adat
kebiasaan
-Faktor
ini dikenal pasti sebagai penyumbang utama ke arah berterusannya amalan
khurafat dalam kehidupan manusia. Dengan slogan “Biar mati anak jangan mati
adat,” anggota masyarakat begitu bersemangat mengadakan amalan
khurafat secara berterusan, umpamanya mengadakan upacara menyembah atau menjamu
hantu, hulubalang dan semangat roh.
7.Kepercayaan
Karut
-Sebelum
kedatangan Islam masyarakat kita telah lama menganuti ajaran Hindu dengan
kepelbagaian fahaman dan upacara yang karut-marut. Apabila Islam datang
menghapus sedikit demi sedikit amalan tersebut.
8.Pengaruh
politik
-Untuk
mendapatkan kuasa dan kedudukan duniawi yang sementara, manusia sanggup untuk
terlibat dengan khurafat, seperti mendapatkan bantuan bomoh-bomoh upahan atau
bomoh VIP sebagaimana yang banyak terbentang di dada akhbar. Begitu juga mereka
yang terlibat dengan ajaran-ajaran khurafat dan ajaran sesat telah
menyelamatkan diri melalui saluran politik (kes ajaran Taslim dan kes ayah Pin
di Terengganu).
CARA-CARA MENGATASI AMALAN SYIRIK DAN KHURAFAT YANG
MEMPENGARUHI PENONTON DAN MASYARAKAT :
1.PERANAN KERAJAAN
-Mengadakan kempen-kempen kesedaran bahananya amalan
syirik dan khurafat terhadap diri, masyarakat, agama dan negara.
-Kerajaan juga perlu lebih banyak mengeluarkan edisi
penceritaan tentang
"Amalan Khurafat Dan
Syirik " dalam
buku-buku agama yang diterbitkan untuk proses pembelajaran supaya anak-anak
muda sedar dan menjauhi amalan syirik dan khurafat.
2.PERANAN MASYARAKAT
-Masyarakat Melayu memang terkenal dengan adat-adat
resam dan kepercayaan yang menjadi warisan sepanjang zaman. Namun, kita perlu
tahu ada diantara adat-adat dan kepercayaan tersebut adalah perbuatan khurafat
dan syirik. Kita mestilah menjauhi dan sekaligus menghapuskan adat-adat yang
boleh menyebabkan kita menjadi seorang yang musyrik.
3.PERANAN DIRI SENDIRI
-Memandangkan dunia kini semakin moden, alat
elektronik memberikan pengaruh yang besar terhadap semua golongan
manusia. Jadi, seseorang muslim perlu pandai mengawal dan bukan teknologi yang
mengawal kita. Kita perlu pandai menggunakan teknologi dengan betul supaya
Allah tidak murka. Sebagai seorang umat islam yang mempunyai pegangan agama
yang baik hendaklah sentiasa tegas dan tidak memandang remeh dalam penghasilan
filem khurafat ini. Mereka perlulah memastikan tayangan filem mereka tontoni
bebas daripada unsur - unsur yang berlebihan dalam filem yang ditayangkan,
mereka seharusnya membuat aduan kepada pihak berkuasa seperti FINAS bagi
memastikan kegiatan ini dapat dibanteras dengan segera.
KESIMPULAN
-Kita sebagai orang muslim, janganlah sesekali
mensyirikkan Allah. Kita juga janganlah melakukan perbuatan khurafat kerana akan
menyebabkan kemurkaan Allah. Selain itu, kita juga perlu mencegah perbuatan
syirik dan khurafat jika berlaku di hadapan kita.
-Seandainya kita tidak mampu
untuk mencegah, kita mampu untuk membenci dengan sesungguhnya ia adalah selemah-lemah
iman.
-Kerajaan perlu membuat penapisan setiap filem yang
melibatkan amalan agama dan masyarakat sebelum filem itu diterbitkan.
-Menekankan tentang keburukan amalan khurafat dan
syirik dalam setiap ceramah dan program di sekolah, IPT, tempat awam, masjid
dan lain-lain.
-Kerajaan perlu menubuhkan satu badan khas untuk
menangani kes-kes amalan khurafat dan syirik yang semakin berleluasa di negara
kita.
No comments:
Post a Comment